Den konsekvente… ambitioner, tid och verklighet

Det har nu gått sju månader sedan det senaste inlägget. Tanken var ju att dra igång stort igen. Men ni vet hur det kan vara. Som småbarnsförälder och skiftarbetare med allt vad det innebär blir det lätt att saker och ting inte hinns med Jag hade rätt stora planer för hur mitt enduroår skulle se ut, men verkligheten vart en helt annan. Jag hade planer på att träna mer på gym och köra mycket mera hoj än tidigare. Till att börja med så insåg jag efter ca en månad på gymet att jag inte finner någon glädje i träningen längre, det är helt enkelt i roligt. Hojåkningen är riktigt kul, men det blir alltför sällan för att jag ska hinna utvecklas. Nu ser verkligheten lite annorlunda ut, ny arbetssituation, ny hoj, och en riktig nytändning.

Det är ingen idé att lova varken det ena eller andra, men jag hoppas att jag ska kunna skriva lite på bloggen, posta lite filmer, bilder mm.

Dags att köra igång bloggen igen

Nu är det längesen det skrevs något på den här bloggen. 2MoreReps har alltid handlat framförallt om träning. I och med att min motivation och intresse för gymet minskade och till sist helt dog ut helt så gjorde även bloggen det. Istället för att hänga på gymet fem dagar i veckan fick jag upp ögonen för en ny sport, enduro. 2015 blir nu mitt tredje år som enduroförare och i år har jag även tänkt att börja tävla lite.

Att köra enduro är mycket fysiskt krävande och under resans gång har märkt att en hel del muskler blivit mindre och klenare sedan gymträningen upphörde. För att ta detta till nästa steg krävs det att jag är i bättre form, starkare och bättre kondition. 2014 avslutades med en klubbtävling och 2015 inleddes med ett pass på gymet, med andra och klockren avslutning och lika klockren början på året.

Vad är då tanken att bloggen ska handla om nu? Det kommer som tidigare vara träningen som kommer vara i fokus, men då med tyngdpunkten på enduro. Träningsupplägget är inte helt uttänkt än, men tanken är att första tävlingen kommer köras i slutet av mars eller början av april. Det är en hel del som ska fixas innan, inte bara träningsmässigt. Jag behöver även skaffa en del grejer, lösa tävlingslicens mm.

Jag hoppas att jag kanske kan locka tillbaka lite gamla läsare men även en del nya oavsett om du är intresserad av gymträning eller enduro.

Jag nämnde ju även att det kördes en tävling på nyårsaftonen. Det var en klubbtävling i FMCK Falun och upplägget var bracket racing. Det innebär att man kör ett antal varv och man ska komma så nära sin egen varvtid som möjligt. Det passade mig perfekt då jag inte riktigt har farten ännu för att hinna med de andra. Även fast det bara var en klubbtävling var det nervöst innan. Körningen vart lite ryckig och jag tog i lite för mycket istället för att försöka hålla ett jämnare tempo och köra safe. Efter halva första varvet hade jag rejäl puls och mitt flåsande resulterade i att glasögonen immade igen. Sista halvan av varvet vart med klart försämrad sikt, men jag ville verkligen inte stanna för att ta av glasögonen. På andra varvet gällde det att försöka köra  lika fort varvet igenom. Jag upplevde att jag körde liknande och nästan på samma ställe som glasögonen immande på förra varvet kom nu krampen i underarmarna. Det vart ungefär samma handikapp och bitvis var det riktigt tungt att hålla cykeln i spåret. På det stora hela är jag nöjd, det slutade med 17 sekunders differens mellan varven. Det räckte tyvärr inte så långt då hela tre åkare hade en differens på 1 sekund.

IMG_1415

close

FullSizeRender

Det går trögt med bloggen

Just nu går träningen bättre än någonsin. Jag grymt motiverad och det är riktigt kul att åka till gymmet och ge järnet. Däremot går bloggen lite trögare, där finns inte riktigt samma glöd. Till stor del beror det på att jag inte tycker att mig ha någon röd tråd i bloggen. Jag har inga tydliga mål som t.ex. vägen till en tävling att skriva om, bloggen blir bara en i mängden av träningsbloggar där mina inlägg bara blir en upprepning. Däremot är jag betydligt mer  aktiv på Twitter och Instagram och jag hoppas att ni hellre kunde följa mig där.

Ni hittar mig under @2morereps på både Twitter och Instgram. Hoppas vi ses där!

Sjukaste träningsvärken

Om jag hade problem att gå igår så är det inget mot hur det är idag. I åtta timmar stapplade jag runt på jobbet och fick ta emot en hel del gliringar. Då önskade jag att jag hade ett stillasittande jobb, men det är snarare tvärtemot. Höjdpunkten var när jag skulle bära upp ett antal 25 kg säckar uppför en brant trappa. Kl 22:12 var det äntligen dags att stämpla ut från jobbet och stämpla in på gymmet. Det är riktigt skönt att träna sena kvällar ibland, det är lugnt och man behöver inte kriga om grejerna.

Väl hemma blir det en snabb dusch och en macka från Subway innan jag äntligen får lägga mig i sängen. Det är en grymt skön känsla när benen äntligen får lite avlastning. Jag somnar inom några minuter  och om insomnandet var en befrielse kan jag säga att uppvaknandet inte var fullt så skönt.

När jag ska kliva ur sängen tror jag att mina vader ska gå av, jag har aldrig upplevt sån smärta i form av träningsvärk. Det tar mig flera minuter innan jag ens kan få ner hälarna i golvet. Det gör brutalt ont att bara stå rakt upp och ner. Jag börjar direkt fundera på hur fan jag ska kunna jobba inatt, jag kan ju inte ringa och sjukanmäla mig för träningsvärk. Nu är det bara att börja vandra runt i lägenheten, sträcka, töja, vandra runt igen. Nu efter några timmar av detta och en varm dusch börjar det släppa lite.

Nu inställer sig frågan, varför har jag sån brutal träningsvärk. Nog för att jag brukar få ordentlig träningsvärk i vaderna efter ett uppehåll, men aldrig så här. Det är trots allt inte mycket mer en tre veckor sen jag körde vader sist så det borde inte vara så här jävligt. Nu är det bara att fortsätta att sträcka ut och röra på sig så jag kan jobba inatt. Tur att det är vilodag från gymmet idag i alla fall.

Late night workout

Nicklas pressar på

Leverans från MMSports

Instagram

 

Följ mig gärna på Instagram @2morereps

Återhämtning

När jag vaknade imorse undrade jag om jag blivit misshandlad under natten. Träningsvärken i benen är något ut över det vanliga idag, törs knappt tänka på hur det kommer kännas imorgon. Det är i alla fall det bästa kvitto man kan få på träningen och jag ser redan fram mot nästa benpass. Idag kommer det bli kvällsträning efter jobbet, dels får jag sällskap men även att lite mer tid att återhämta och ladda med mat så jag orkar köra ett grymt pass. Det är bröst/triceps/axlar som ska köras idag och det kommer behövas fulla depåer.

Nu blir det matlagning sen ska jag ge serien The Wire en chans, har hört mycket bra om den men inte sett ett enda avsnitt. Det är HBO som gjort den så det verkar ju lovande.

Grymt benpass

Idag fick jag till ett grymt bra benpass, så bra att det sluta med illamående och huvudvärk, men det var det värt. Inledde med sex set knäböj, lätt vikt men riktigt djupa böjar och efter några set kändes benen blytunga. Fortsatte med utfallssteg med hantlar, fyra set i snabbt tempo. Men det var efter dessa den riktiga utmaningen kom, sex set benpress med ett par redan rejält trötta ben. Jag tror att det var här den kommande huvudvärken skapades. Än var det inte slut, efter benpressen supersetade vi lårcurl och benspark i fyra set. Sen avslutade vi passet med sittande och stående vadpressar, sex set vardera.

Passet tog två timmar och det hade blivit kort om tid, jag behövde både handla och laga mat innan det var dags för en snabb promenad till jobbet. Nu sitter jag med min matlåda och iPad och författar detta inlägg.

Imorrn är det dags att börja om cykeln med bröst/triceps/axlar, är grymt taggad redan nu.

Skön låt att träna till 

Ben för hela slanten idag

Snabblunch, nudlar och ryggbiff

Multitasking

 

Morgontgräning

Sitter och laddar för ett benpass nu på morgonen, eller ja semi-morgon är det väl i alla fall😉

Träningsupplägg

Det träningsupplägg jag till till en början kommer att köra är en 3-split. Den största fördelen med det är att träningscykeln blir kort och man snabbt kan börja om igen. Jag känner att jag vill lägga i högsta växeln redan på en gång. Vilan kommer naturligt när jag känner att den behövs och inte nödvändigtvis när träningscykeln är över.

Upplägget jag kör nu ser ut så här:
PASS 1 Bröst-Axlar-Triceps
PASS 2 Rygg-Biceps-Mage
PASS 3 Ben

Jag tror att det här upplägget kommer passa mig rätt bra just nu. Jag trivs annars rätt bra med en 5-split och kommer säkert att köra enligt den längre fram. Dagens pass var PASS 2 och känslan innan passet var; Taggad! Känslan under passet var, FAN VA TUGNT DET GÅR! Huvudet och kroppen var inte riktigt överens med vad skulle göras, men det var bara att bita ihop och köra på. Just nu har jag inte några höga förväntningar på resultaten, jag vet varför det går tungt, det enda som är viktigt nu är köra på trots att det bär emot.

 

Ordentlig laddning inför passet

Sittande rodd 

Med ett öga på tv´n

Inspiration

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: